Evaluation of learning styles and academic performance in university students of Nutrition and Dietetics innorthern Peru.
Keywords:
Learning, Universities, Academic Performance (Sourcee: DeCS-BIREME)Abstract
Introduction: Teaching processes require the recognition of styles or ways of learning that allow the routing of teaching strategies for the achievement of learning. Objective: To evaluate learning styles and academic performance in university students of Nutrition and Dietetics in northern Peru. Methods: Observational,
cross-sectional descriptive descriptive study, the Honey and Alonso questionnaire (learning styles) and the Integrated Academic Control System (SICA) of the National University of Tumbes, Peru were used. Results: The learning styles with the highest scores were: the reflexive and active style; followed by theoretical and pragmatic
styles, in addition Academic performance was good and regular (vigesimal scale). Conclusion: The active learning style has a significant statistical relationship with academic performance.
Downloads
References
1. García A. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Rev Educ Pedagogía. 2018;24(2):15-32.
2. Castro S, Guzmán de Castro B. Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Rev Investig [Internet].
2005;(58):83-102. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3761/376140372005.pdf.
3. Álvarez D, Domínguez J. Estilos de aprendizaje en estudiantes de posgrado de una universidad particular. Persona [Internet]. 2001;(4):179-200. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/1471/147118178007.pdf.
4. Kolb DA. Psicología de las organizaciones: Experiencia. México: Prentice Hall; 1984.
5. Alonso C, Gallego D, Honey P. Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. 6a ed.Madrid: Ediciones Mensajero; 1995.
6. Madrigal S. Diseño curricular en carreras de ciencias de la salud: Desafíos y oportunidades. Rev Salud Univ. 2012;28(3):43-55.
7. Villalba A. Los estilos de aprendizaje: Reflexiones teóricas y metodológicas para contribuir a mejores decisiones en el aula de educación superior. Rev Aula Univ.2014;25-34.
8. Quintero M, Orozco M. El desempeño académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla Educativa [Internet]. 2013;12(2):93-115. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4756664.
9. Pizarro R, Crespo N. Inteligencia múltiple y aprendizajes escolares [Internet]. 2000. Disponible en: www.uniacc.cl/ talon/ anteriores/talonaquiles5/tal51.htm.
10. Quintero M, Orozco G. El rendimiento académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla Educativa. 2013;1:93-115.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jova More Tinedo, José Silva Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
RICSA is an open access journal distributed under the terms and conditions of Creative Commons Attribution 4.0 International license