Quality standards in university education and the public policy process in medical training, an exploratory observational study.
DOI:
https://doi.org/10.57188/Keywords:
Knowledge, Undergraduate Medical Education, Public PolicyAbstract
With the aim of determining the relationship between knowledge of quality standards in higher education and the public policy process in medical training, an exploratory descriptive study was conducted to assess the level of knowledge about quality standards and the public policy process for medical training. A total of 36 participants were surveyed, including authorities and officials from the National University of Tumbes and authorities and officials from the Regional Government of Tumbes. As a result, no significant relationship was found between knowledge of quality standards and the public policy process in medical training. In conclusion, although the results regarding knowledge of the basic quality conditions reflect significant success in the training and dissemination of information about quality standards, deficiencies were identified in the components of the public policy process for medical training in the Tumbes region.
Downloads
References
1. Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 20 de marzo de 2019;36(1):106.
2. Medina-Manrique R, Carcausto Calla WH, Guzmán Shigetomi EE. Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. RIEOEI. 5 de marzo de 2022;88(1):33-47.
3. Quispe Y, Manuel E. DIGITALIZACIÓN DEL PROCESO DE “LICENCIAMIENTO DEL PROGRAMA DE PREGRADO DE MEDICINA” PARA LA DIRECCIÓN DE LICENCIAMIENTO (DILIC) EN LA SUPERINTENDENCIA NACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR UNIVERSITARIA (SUNEDU).
4. Păunescu C, Nikina-Ruohonen A, Stukalina Y. Fostering Research with Societal Impact in Higher Education Institutions: A Review and Conceptualization. En: Păunescu C, Lepik KL, Spencer N, editores. Social Innovation in Higher Education: Landscape, Practices, and Opportunities [Internet]. Cham: Springer International Publishing; 2022 [citado 28 de octubre de 2024]. p. 153-78. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-3-030-84044-0_8
5. Mamani-Benito OJ, Carranza-Esteban RF, Caycho-Rodríguez T, Corrales-Reyes IE, Mejia CR. Líneas de investigación que incluyen salud mental como prioridad de estudio en universidades peruanas.
6. Pinedo S, Doris L, Salazar G, Victoria G. ESCOPO DA QUALIDADE EDUCACIONAL NAS INSTITUIÇÕES DA EDUCAÇÃO SUPERIOR UNIVERSITÁRIA. 2019;
7. Palacios E, Pomboza M d, Radicelli C. Análisis situacional y mapeo de actores clave en el desarrollo socio-económico de un destino turístico. Revista Espacios. 2020;41(1):26-42.
8. Universidad Nacional de Tumbes [Internet]. [citado 28 de octubre de 2024]. Disponible en: https://web.untumbes.edu.pe/
9. Plataforma del Estado Peruano [Internet]. [citado 28 de octubre de 2024]. Disponible en: https://www.gob.pe/estado/gobiernos-regionales
10. Inicio - Diresa Tumbes [Internet]. [citado 28 de octubre de 2024]. Disponible en: https://diresatumbes.gob.pe/index.php
11. Hospital Regional II-2 Jamo - Tumbes - INSTITUCIONAL [Internet]. [citado 28 de octubre de 2024]. Disponible en: http://www.hrjt.gob.pe/site/
12. Tito_LEI.pdf [Internet]. [citado 15 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/39314/Tito_LEI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
13. Sullcarayme Aguilar IR. Políticas públicas y seguridad ciudadana en el distrito de Nueva Cajamarca - 2022. Repositorio Institucional - UCV [Internet]. 2023 [citado 4 de enero de 2024]; Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/107341
14. Alvarez Huertas FD. Gestión del talento humano y las condiciones básicas de calidad en la Universidad de Ciencias Aplicadas. Surco, 2017. Universidad César Vallejo [Internet]. 2018 [citado 21 de junio de 2024]; Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12796
15. Tupayachi Diaz CJ, Lopez Vega MDC. Implementación de Nuevas Políticas para SUNEDU en el Proceso de Licenciamiento de Universidades Interculturales del Perú. Universidad César Vallejo [Internet]. 2018 [citado 12 de julio de 2024]; Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/31748
16. Manrique Salvador LE. Percepción del licenciamiento institucional entre estudiantes y docentes del Instituto de Educación Superior Tecnológico Público «Cabana»- Pallasca 2023. Repositorio Institucional - UCV [Internet]. 2023 [citado 12 de julio de 2024]; Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/130927
17. Ríos López LA. Análisis comparativo de las condiciones básicas de calidad de la Nueva Ley Universitaria 30220 con respecto al cumplimiento de la Universidad Nacional de San Martín 2016. Universidad César Vallejo [Internet]. 2016 [citado 12 de julio de 2024]; Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/936
18. Rodríguez Albán SM. Diseño y formulación de las políticas públicas, y el proceso de implementación, seguimiento y evaluación en los gobiernos locales de la región La Libertad, 2018-2019. Repositorio Académico USMP [Internet]. 2020 [citado 23 de junio de 2024]; Disponible en: https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/6602
19. Fernández Centeno KM. Políticas Públicas en Educación Superior y la Calidad Universitaria, en una Universidad Privada, Lima 2023. Public Policies in Higher Education and University Quality, in a Private University, Lima 2023 [Internet]. 17 de julio de 2023 [citado 17 de octubre de 2023]; Disponible en: https://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/20.500.13053/9332
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Angel Anderson Suyon Castillo, Maria Edith Solis-Castro, Luz M. Moyano-Vidal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
RICSA is an open access journal distributed under the terms and conditions of Creative Commons Attribution 4.0 International license